LONDEN TIP 9: VERVOER

Er zijn veel manieren om naar Londen te reizen en je in Londen te verplaatsen. Welke manieren van vervoer je gebruikt heeft te maken met persoonlijke voorkeuren, beschikbaarheid, kosten en hoe handig een bepaald vervoermiddel is. Op deze pagina bieden we informatie over reizen naar Londen en allerlei vormen van vervoer zoals ze in Londen mogelijk zijn. Wie zich alleen te voet in Londen wil verplaatsen die zal tegen een probleem aanlopen: Londen is groot, enorm groot. Hoewel er in het centrum voldoende te zien en te doen is om je meerdere dagen te vermaken, is het bijna geen doen om alles te voet te doen. Zelfs als je een geoefende wandelaar bent zul je merken dat de afstanden zo groot kunnen zijn dat je enorm veel tijd kwijt bent aan het verplaatsen van jezelf.

Reizen naar Londen

Er zijn grofweg drie wegen die leiden naar Londen: door de lucht, over het water en onder de grond. Londen is omringd door meerdere vliegvelden. Vanuit Nederland vliegen er dagelijks voldoende vluchten richting de Londense luchthavens. De grootste luchthaven is Heathrow. Dit vliegveld ligt aan de westelijke kant van Londen. Andere populaire luchthavens zijn Gatwick en Stansted. De vluchttijd naar Londen bedraagt om en nabij een uur. Door drukte in de lucht kan het zijn dat een vlucht wat vertraagd raakt.

De manier waarop je vanaf het vliegveld naar je accommodatie in Londen reist zal vooral afhangen van de luchthaven waarop je landt. Sommige luchthavens zoals Heathrow en Gatwick hebben een snelle treinverbinding richting de stad. Vanaf Heathrow Airport is de Heathrow Express veruit de snelste manier om naar de stad te komen. In 15 minuten reis je naar het centrum van Londen, terwijl je met de taxi of metro als snel drie kwartier tot een uur kwijt bent. Vlieg je op Gatwick? Vanaf Gatwick Airport reis je met de Gatwick Express in een half uurtje naar Victoria Station. Je stapt dan uit in het hart van Londen van waaruit je eventueel weer verder door kunt reizen naar je eindbestemming. Heathrow is ook aangesloten op het metronetwerk. De taxi is vaak een vrij dure oplossing, tenminste als je een officiële Londense Black Cab gebruikt. De zogenaamde minicabs zijn goedkoper, maar niet altijd even veilig.

vliegen naar Londen

Met de trein

Indien je met de trein naar Londen wilt reizen dan kan dat uitstekend. Via NS International kun je treintickets boeken die je via Brussel naar treinstation St. Pancras International brengen. Sinds oktober 2020 kun je zelfs rechtstreeks vanuit Nederland naar Londen reizen per trein. De rechtstreekse rit is ongeveer een half uur sneller dan die met een overstap.

Vanaf treinstation St.Pancras International kun je eventueel verder reizen per metro, bus of taxi. De treinrit met de Eurostar rijdt onder het Kanaal door. De tocht door de kanaaltunnel duurt ongeveer een half uur en is inbegrepen in de prijs van het treinticket.

Met de bus

De bus is over het algemeen de traagste manier om in Londen te komen. Het is wel een goedkope manier, waardoor je voor een relatief laag bedrag een vakantie in Londen kunt vieren. Er zijn voldoende aanbieders van meerdaagse busreizen naar Londen, waarbij soms ook een excursieprogramma met dezelfde bus inbegrepen is. Wie alleen de busreis wil boeken zonder accommodatie of extra’s die kan terecht bij Eurolines of Flixbus.

vervoer

Met de auto

Met eigen vervoer naar Londen reizen doe je waarschijnlijk om twee redenen: of het is een kostentechnische reden of je hebt ter plaatse je auto nodig. Soms is het een combinatie van deze twee factoren, omdat vlucht + parkeren op de Nederlandse luchthaven van vertrek + een auto huren in Londen gezamenlijk duurder is dan met de eigen auto reizen. Als je met de auto naar Londen gaat dan zijn er twee manieren om het kanaal over te steken: met de veerboot of door de Kanaaltunnel. Per voorboot is over het algemeen goedkoper, door de tunnel is gemiddeld genomen een uur tot anderhalf uur sneller.

De Kanaaltunnel loopt vanuit Calais (Frankrijk) naar Folkstone in Engeland. Je rijdt niet zelf door de tunnel heen, maar wordt met auto en al op een pendeltrein door de tunnel gereden. Je betaalt bij de Eurotunnel, zoals het autovervoer door de tunnel heet, per auto. Het aantal passagiers maakt niet uit. Je koopt een ticket voor een bepaalde tijd. Voor het meenemen van huisdieren moet je wel extra bijbetalen.
Eenmaal in Folkstone aangekomen duurt de autorit naar Londen gemiddeld een uur tot twee uur. Dit is bij normale weers- en verkeersomstandigheden en afhankelijk van je eindbestemming in Londen.

Indien je met de veerboot gaat dan koop je een ticket bij een bepaalde rederij, die je naar de overkant brengt. De meest gebruikte route voor Londen is via het Franse Calais. Van daaruit steek je in ongeveer anderhalf uur over naar Dover. Vanuit Dover geldt net als voor Folkstone nog een reistijd van een tot twee uur naar Londen. Vanaf Calais zijn er drie rederijen actief: DFDS Seaways, P&O Ferries en My Ferry Link. Gezamenlijk zijn deze drie goed voor ongeveer veertig afvaarten per dag. Bij slecht weer (harde wind of zelfs storm) kan het aantal afvaarten gereduceerd worden. Vaak wordt er dan ook wel wat vertraging opgelopen.

Indien je met de eigen auto naar Londen reist moet je goed opletten wat voor parkeermogelijkheden er bij je accommodatie zijn. Is er vooraf parkeerruimte te reserveren en wat zijn de kosten? Dat zijn twee vragen die je beantwoord moet zien te krijgen. Houd er rekening mee dat parkeerruimte in Londen schaars en duur is.

veerboot naar Engeland

Autorijden in Londen/Engeland

Voor wie het nog niet wist: in Engeland rijdt men links op de weg! Dat betekent dat je je aan moet passen zodra je de tunnel uitkomt of uit de veerboot rijdt. Links rijden betekent dat je rechts in moet halen, de rotondes linksom moet nemen en dat je op snelwegen niet onnodig rechts mag blijven rijden. Het betekent ook dat je voor je gevoel aan de verkeerde kant van de auto zit. Zodra je van rijstrook wilt verwisselen moet je extra opletten. Dit geldt zeker bij inhaalmanoeuvres, omdat je dan te maken hebt met een grotere dode hoek dan normaal en er mogelijk sneller verkeer jou op dat moment aan het inhalen is.

Koplampen

Omdat een Nederlandse/Belgische auto verlichting heeft die aangepast is op rechts rijden, dienen de koplampen aangepast te worden op het moment dat je in Engeland gaat rijden. Doe je dat niet dan is de kans groot dat je tegenliggers verblindt zodra je met je dimlicht aan rijdt. Je kunt je verlichting aanpassen door speciale stickers aan de buitenkant te plakken. Deze zijn onder andere te koop op d veerboten en bij de ANWB.

Maximum snelheid

Maximumsnelheden worden in Engeland aangegeven in mijlen per uur. Je kunt omrekenen naar kilometers per uur door de snelheid met 1,6 te vermenigvuldigen. Houd er rekening mee dat er langs de snelwegen en in Londen veel flitspalen staan. De kans dat je tegen een snelheidsboete aanloopt is daardoor vrij hoog als je je niet aan de toegestane snelheden houdt.

Op dit moment gelden de volgende maximumsnelheden voor personenauto’s:
– binnen de bebouwde kom 30 mijl/u (48 km/u)
– buiten de bebouwde kom 60 mijl/u (96 km/u)
– wegen met gescheiden rijbanen 70 mijl/u (112 km/u)
– autosnelwegen 70 mijl/u (112 km/u)
Door middel van (matrix)borden kan de snelheid aangepast worden.

maximumsnelheid

Congestion charge

Sinds het jaar 2003 moet je tol betalen als je door centraal Londen rijdt. Deze ‘congestion charge’ bestaat uit een vast bedrag per dag, ongeacht het aantal kilometers dat je door de zone rijdt. De Congestion Charge Zone wordt door middel van borden aangegeven. Op deze kaart kun je exact zien welke straten tot deze tolzone behoren en welke niet. De congestion charge moet door iedereen (dus ook auto’s met buitenlandse kentekens) betaald worden indien je op doordeweekse dagen tussen 7:00 en 22:00 uur door de zone rijdt. De enige uitzondering is 25 december (Kerstmis).

Je dient de tol hetzelfde etmaal nog te betalen via de website van Transport for London. Je kunt ook je creditcard vooraf registeren en deze koppelen aan je kenteken, zodat de congestion charge automatisch afgeschreven wordt zodra die betaald dient te worden.

Parkeren

Parkeerplek in Londen is schaars en erg duur. In het centrum van Londen, maar ook in veel gebieden daarbuiten, geldt dat je moet betalen om te parkeren. Het ergste is dat je op veel plekken gewoon amper een vrije parkeerplaats kunt vinden. In Londen zijn een aantal parkeergarages te vinden. Indien je in een parkeergarage parkeert dan zul je redelijk schrikken van de kosten. Gemiddeld betaal je 5 tot 6 pond per uur, wat neerkomt op zo’n 6,5 tot 8 euro per uur. Vaak geldt er wel een maximum dagtarief van tussen de 40 en 50 euro.

parkeren in Londen

Openbaar vervoer

Londen kent een uitgebreid en fijnmazig systeem van openbaar vervoer. Je kun zowel per metro (’tube’), trein (railway, DLR en overground), bus als taxi door Londen reizen. De metro van Londen is de meest gebruikte manier van openbaar vervoer. Dagelijks maken tussen de 3 en 4 miljoen passagiers gebruik van de metro van Londen. De officiële naam van de Londense metro is Underground. In de volksmond wordt vooral de naam ’the Tube’ gebruikt. De Londense metro’s rijden vanaf ’s morgens vroeg tot rond middernacht.

Sinds het najaar van 2016 rijden er op vijf metrolijnen ook op vrijdagnacht en zaterdagnacht metro’s. Dit is op de lijnen Central, Victoria, Jubilee, Piccadilly en Northern. Hierdoor is er in het weekend een 24-uurs service ontstaan op deze metrolijnen. De nachtmetro wordt vooral gebruikt door het uitgaanspubliek.

metro

Wie ’s nachts wil reizen die dat doen per bus. Een deel van de Londense buslijnen is 24 uur per dag operationeel. De meeste bussen in Londen zijn de kenmerkende dubbeldekkerbussen, waarop door het aanbrengen van een extra verdieping meer capaciteit is dan op een normale bus. De bussen rijden gemiddeld met een vrij hoge frequentie. Overdag zijn er routes waarop er iedere 4 tot 5 minuten een bus rijdt.

Londen telt veel taxi’s. Deze zogenaamde Black Cabs of Hackneys zijn vertrouwde elementen in het Londense straatbeeld. Je zit met maximaal 4 personen in een cabine achter de chauffeur. Eventuele reisbagage kan naast de chauffeur geplaatst worden. De taxi’s rijden op basis van een taximeter. Voor korte ritten vallen de taxitarieven wel mee. Wie een langere rit wil maken die moet zich afvragen of de bus of metro niet een stuk voordeliger zijn.

Andere vormen van openbaar vervoer in Londen zijn de River Bus (vervoer over het water – de River Thames) en de Emirates Air Line. Dit laatste is een kabelbaan die Greenwich (nabij The O2 en metrostation Greenwich North) en Royal Docks met elkaar verbindt.

dubbeldekker bus

Oyster Cards en Travelcards

De duurste manier om met het openbaar vervoer (bus, metro) te reizen is door losse kaartjes te kopen. Goedkoper is om een Oyster Card aan te schaffen en daar saldo op te zetten. De Oyster Card is een soort van OV-chipkaart waarmee je in- en uitcheckt. De kosten van de rit worden van je saldo afgehaald. Je kunt ook een papieren dagkaartje kopen, een zogenaamde Travelcard. Hiermee kun je onbeperkt binnen een etmaal met bus en metro reizen. Een Oyster Card is echter nooit duurder dan een Travelcard, want het dagmaximum dat op je Oystercard afgeschreven wordt overschrijdt nooit het tarief van een dagkaart.

MEER OVER DE LONDON TRAVEL CARD

Oyster Card

Fietsen

In Londen kun je fietsen. De combinatie van druk verkeer, links rijden en het moeten navigeren in een onbekende stad zorgt ervoor dat fietsen in Londen lastiger is dan thuis. Het is niet voor niets dat je zelden toeristen op de fiets ziet in Londen. Als je Londen toch per fiets wilt verkennen dan kun je dat het beste doen binnen een georganiseerde fietstocht met een gids.

Stadsrondritten

Er is een groot aanbod aan stadsrondritten. Redelijk wat bussen werken volgens het concept dat je onbeperkt in en uit kunt stappen. Dit soort hop on, hop off bussen is relatief duur, maar brengt je wel langs de meeste hoogtepunten van Londen. Veel gebruikte stadsrondritten zijn die van The Original London Sightseeing Tour en van Big Bus Tours.

… lees verder over hop-on hop-off in Londen

hop-on-hop-off